Osoby, które nie wypełniły jeszcze obowiązku udziału w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021, powinny spodziewać się telefonu od rachmistrza. Jeśli zadzwoni do nas rachmistrz – zgodnie z ustawą nie możemy odmówić mu przekazania danych.
Od czego rozpocznie się rozmowa?
Każdy respondent, do którego zadzwoni rachmistrz spisowy, zobaczy na ekranie swojego telefonu numer 22 828 88 88 lub numeru infolinii spisowej 22 279 99 99. Jest to gwarancja dla respondenta, że dzwoni do niego rachmistrz spisowy, a nie osoba podszywająca się pod niego. Rachmistrz rozpocznie rozmowę od przedstawienia się oraz podania instytucji, z której dzwoni. Na życzenie respondenta rachmistrz poda numer identyfikatora służbowego. Proszę nie obawiać się pytania rachmistrza o PESEL, jest on niezbędny aby przystąpić do wywiadu.
Jak sprawdzić, czy to prawdziwy rachmistrz?
Respondent w trakcie wywiadu ma możliwość potwierdzić tożsamość rachmistrza na stronie internetowej https://rachmistrz.stat.gov.pl wprowadzając informacje, które od niego uzyska, tj. imię, nazwisko oraz 3 wybrane cyfry identyfikatora z pozycji wylosowanych przez system. Drugim sposobem sprawdzenia tożsamości rachmistrza jest telefon na infolinię spisową 22 279 99 99.
Co zrobić, gdy dzwonił oszust?
Jeśli sprawdzony przez nas rachmistrz okazał się oszustem, należy powiadomić o tym fakcie konsultanta na infolinii spisowej lub skontaktować się z Gminnym Biurem Spisowym. Można też zawiadomić policję – na taką okoliczność warto zanotować numer telefonu, z którego do nas dzwoniono.
Szczegółowe informacje na temat spisu dostępne są na stronie internetowej https://spis.gov.pl